آیا میخ و نعل اسب در غذا، کم خونی اطفال را درمان می کند؟

آیا میخ و نعل اسب در غذا، کم خونی اطفال را درمان می کند؟

یک متخصص اطفال گفت : ما دو نوع آهن داریم؛ آهن آلی که از طریق غذا و خوردنی ها جذب بدن می شوند و دیگر آهن معدنی که شامل آهن های موجود در اشیا ازجمله؛ ملاقه آهنی، میخ و نعل اسب و انواع و اقسام داروهاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ساغر یزدانی متخصص اطفال و رشد و تغذیه کودک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نبض شهر درباره آهن موجود در بدن اطفال گفت : مقدار آهن جذب شده در دوران جنینی تا حدود 4 ماهگی یا وقتی که وزن نوزاد به دو برابر وزن زمان تولدش برسد کفایت می کند.

وی ادامه داد : در بچه های نارس برای اینکه مدت بارداری مادر کم بوده است، از حدود یک و نیم ماهگی و یا 2 ماهگی کودک  و با تجویز پزشک،  رساندن آهن از طریق دارو را شروع می کنیم.

متخصص اطفال به نشانه های کمبود آهن در بدن کودک اشاره کرد و یادآور شد: یکی از نشانه های کمبود آهن در اطفال تعریق زیاد و سرد شدن دست و پای کودک، به خصوص موقع شیر خوردن است.

وی درباره انواع جذب آهن  گفت: ما دو نوع آهن داریم؛ آهن آلی که از طریق غذا و خوردنی ها جذب بدن می شوند و دیگر آهن معدنی که شامل آهن های موجود در اشیا ازجمله؛ ملاقه آهنی، میخ و نعل اسب و انواع و اقسام داروهاست.

ساغر یزدانی تصریح کرد : تا سن 6 ماهگی که کودک فقط از شیر تغذیه می کند جذب آهن از طریق غذا و اشیا داخل غذا ممکن نیست؛ یعنی از 4 تا 6 ماهگی فقط از طریق یکی از انواع دارو و با تشخیص پزشک آهن بدن کودک تامین می شود.

وی درباره آهن موجود در اشیا گفت : درباره استفاده از اشیا داخل غذا و مقدار آهن موجود در آنها هیچ تحقیق علمی نشده است؛ مثلا در هر 100 گرم گوشت تقریبا 2 تا 3 گرم آهن دارد، ولی این تحقیق درباره اشیا نشده است؛ فقط می دانیم که اشیا 6 میلیارد یون آهن آزاد می کنند اما وارد تست علمی نشده است؛ و نکته مهم این است که چون بدن اطفال حساس است و ما باید مقدار مشخصی آهن به بدن آنها برسانیم و نمی دانیم چقدر آهن در اشیا موجود است و چقدر تجزیه و جذب بدن کودک می شود پس کمبود آهن را از طریق دارو برطرف می کنیم.

متخصص اطفال خاطرنشان کرد: اهمیت مصرف داروها در تعیین مقدار آن است، زیرا جذب زیاد آهن هم باعث رسوب در کبد و مغز می شود و به تازگی هم مشخص شده است یکی از ریزفاکتورهای بیماری آلزایمر از جذب بسیار آهن است.

ساغر یزدانی به بهترین نوع جذب آهن برای بدن انسان اشاره کرد و گفت : آهن مواد غذایی به صورت مولکول جذب نمی شود بلکه وارد دستگاه گوارش شده و از آن طریق جذب بدن انسان می شود؛ آهن های موجود در گوشت ، دل ، جگر ، مرغ و ماهی از نوع fe2 هستند و راحت تر جذب بدن می شود و آهن موجود در سبزیجات از نوع یون fe3 هستند و نوع آهن با بدن دام سازگارتر است؛ ما از طریق سبزیجان آهن دریافت می کنیم ولی مقدار دریافت آهن از خوردن سبزیجات بسیار کمتر از پروتئین هاست.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیآهنیون آهنغذااطفالکم خونینعل اسب

تاريخ : چهار شنبه 24 تير 1394 | 4:55 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.